Írta: Földváry Gergely

2020. március 28. 11:00

Mától a Libegő is bezárt a koronavírus-járvány miatt. Ez a különleges, drótkötélpályás hegyi felvonó, amely a turisták, kirándulók kedvence, idén augusztusban ünnepli 50. születésnapját. Ebből az alkalomból nyílt kiállítás a múltjáról a BKV Zrt. jóvoltából a Hegyvidéki Helytörténeti Gyűjteményben. Mivel a járvány miatt jelenleg az sem látogatható, itt mutatjuk be az alig több, mint 1 kilométeres pályáján 262 méternyi emelkedőt áthidaló közlekedési eszközt, Budapest egyik látványosságát.

Idén lesz 50 éve, hogy 1970. augusztus 19-én ünnepélyesen átadták a Libegőt, hazánk legrégebbi személyszállításra használt drótkötélpályáját, mely Zugligetet köti össze a János-heggyel. Megvalósítására már 1933-ban születtek tervek ifj. Hantos István mérnök jóvoltából. Akkoriban a fogaskerekű vasúttól csak másfél órás sétával lehetett feljutni a turisták által oly kedvelt János-hegyre, ahová az erdők mellett az 1910-ben épült Erzsébet-kilátó is vonzotta a tömegeket. A világháború azonban közbeszólt és megvalósulására még évtizedeket kellett várni.

Építik a Libegő pályáját, a munkálatok télen sem álltak le. Szánkókkal szállították a szükséges anyagokat (Fotó: Hegyvidéki Helytörténeti Gyűjtemény)

Az 1940-es években is felvetődött a drótkötélpálya megvalósításának ötlete ingajáratú nagykabinokkal, de végül nem valósult meg egészen 1967-ig, amikor a XII. kerület vetette fel újra a régóta tervezett közlekedési eszköz megépítését. Végül a Hantos-féle elképzeléseket kissé módosítva az Út- és Vasúttervező Vállalat, az UVATERV – Sidlovits József és Frankó Endre – tervei szerint az Országos Bányagépgyártó Vállalat kezdte meg az építkezéseket 1969 márciusában, mely 1970-augusztusára el is készült.

 

Az előre legyártott oszlopokat kézi erővel „szánkóztatták”, csőrlőzték le a meredek hegyoldalon (Forrás: Salamin András: Buda-hegyvidéki vasutak című könyvéből)

Az ünnepélyes megnyitó 1970. augusztus 19-én volt, ahol elsőként a közlekedés- és postaügyi miniszter, Dr. Csanádi György és felesége ülhetett fel Budapest új nevezetességére és gyönyörködhetett a csodaszép panorámában. A légpálya hatalmas sikernek örvendett, a Természetjárás – Turista Magazin október 10-ei számában azt írja, hogy idézem: „csak az első napon 10.348-an »libegték« végig a 261,9 méteres szintkülönbséget áthidaló 1040,60 méteres pályát”. A megnyitás utáni hétvégén annyian vették igénybe, hogy néhány napra be is kellett zárni, hogy ellenőrizzék, nem esett-e valamileyn kár a gépeken vagy a tartóelemekben.

Átadási ünnepség a Libegő felső állomásánál a János-hegyen, 1970-ben (Fotó: Hegyvidéki Helytörténeti Gyűjtemény)

Az átadási ünnepségen Dr. Csanádi György közlekedési és postaügyi miniszter és felesége (Fotó: Hegyvidéki Helytörténeti Gyűjtemény)

A Hegyvidéki Helytörténeti Gyűjteményben látható kiálltás egy részlete (Fotó: Földváry Gergely/pestbuda.hu)

Az elnevezésére lakossági pályázatot írtak ki, ahová közel 10 ezer pályázat érkezett, többek között olyan javaslatok, mint: Acélpók, Angyalvasút, Bűvös-szék, Drótcsacsi, Égi taliga, Fácánröpte, Fotellift, Hegyi-dongó, Hegyi-kopter, Hegyi-manó, Hegyremegy, Huza-vona, Janikopter, Lebegő, Páros-János, Rep-ülés, Ringó, Sikamló, Tündérszék, Űrbusz, Űrlengő, Villamos-szék, Zitye-Zötty, Zuglift.

A Libegő történetéről szóló tablók a Hegyvidéki Helytörténeti Gyűjtemény könyves polcai előtti tolóajtókon (Fotó: Földváry Gergely/pestbuda.hu)

A zsűri végül nem a beérkezett ötletek közül választott, hanem a pályázatra érkezett Lebegő szóból alkották meg a mai napig használatos Libegő elnevezést, bár a hivatalos név a Jánoshegyi Légpálya lett.

A Libegő elnevezésére javaslatot tevő pályázók értesítése a döntésről (Fotó: Földváry Gergely/pestbuda.hu)

Egy Libegő-jegy 1984-ből, melyet hivatalosan Jánoshegyi Légpályának hívtak (Fotó: Földváry Gergely/pestbuda.hu)

Libegőt jelző utcai irányítótábla (Fotó: Földváry Gergely/pestbuda.hu)

A Libegő alsó és felső állomása között 1040 méter távolságon mozog a 102 darab nyitott kétszemélyes függőszék 5-8 méteres magasságban, melyek 12 perc alatt teszik meg a 262 méteres szintkülönbséget. A kötélpálya között 17 darab gumibetétes görgőkkel ellátott, pirosra festett acélállványt emeltek, amit később az 1990-91-es felújítása során zöldre festettek a környezethez való jobb illeszkedése miatt.  

A Libegő alsó állomása a Csiga utca végénél (Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu)

Függőszék a Libegő alsó állomásán Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu)

A Libegő felső állomása a János-hegyen (Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu)

Részlet a kiállításból: már csak képeken láthatók a régi, pirosra festett acélszerkezetek (Fotó: Földváry Gergely/perstbuda.hu)

A Libegő zöldre festett tartószerkezete napjainkban (Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu)

A gyönyörű panoráma, ami elénk tárul a Libegőn utazva (Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu)

Utazás a Libegőn (Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu)

A Libegő utasainak egyedülálló panorámában lehet részük, miután szép időben nem csak Budapest, hanem a környező települések is láthatók a magasból.

A Libegő üzemeltetését kezdetekben a XII. kerület látta el, majd 1977-ben került a BKV-hoz. Többször felmerült a bezárása, csakúgy mint a fogaskerekűnek, de szerencsére mind a mai napig sok ezer embernek nyúlt izgalmas és hangulatos kikapcsolódást ez az igen különleges közlekedési eszköze Budapestnek.

Nyitókép: Libegő a János-hegy felé nézve 1976-ban (Fotó: Hegyvidéki Helytörténeti Gyűjtemény)

Összesen 2 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
időrendben | fordított időrendben | értékelés szerint


A fogaskerekuvel es a kisvasuttal egyutt feltarja a Budai Hegyvideket a varosbol menekulok szamara. Kar, hogy mar nem jar villamos a libegohoz es a Zugligetben is buszok pofognek.
Egyebkent azon is el lehetne gondolkodni, hogy a Janos-hegy gerincen atvezetve akar Budakesziig is meg lehetne hosszabbitani es ha zart kabinokkal latnak el akkor szinte egesz evben uzemelhetne.


When shopping for a new mattress, too many people don’t pay as much attention to mattress thickness as they do other factors.

These include softness versus firmness, size, brand, and type. Mattresses actually have certain standards of thickness they have to abide by and these thicknesses can apply in a variety of ways to a variety of people.
https://mattressphd.com/mattre..
https://mattressphd.com/hip-pa..



Hozzászóláshoz lépjen be, vagy regisztráljon!

Felhasználónév:
Jelszó:

Regisztráció | Elfelejtett jelszó