2019. november 20. 09:00

Budapest legszebb, legelegánsabb utcájában van egy hatalmas palota, amely érthetetlen módon nem kell senkinek. A Rochlitz Gyula tervei szerint 1876-ban épült Andrássy úti MÁV-székház, amely három utca által határolt óriási tömbjével valaha az építtető magyar vasúttársaság gazdasági erejét hirdette, 2008 óta üresen, miközben a környezetében sorra építik át szállodákká az egykori bérpalotákat.

Írta: pestbuda.hu

Hiába hirdette meg negyedjére is a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő a MÁV egykori, Andrássy út 73–75. szám alatti  volt székházát (és vele együtt az  Izabella utca 51. alatti épületet), az 5 902 négyzetméteres, ötszintes ingatlanegyüttes megvásárlására a kedden este 21 órakor zárult árverési határidőig egyetlen vevő sem jelentkezett.

A MÁV  Andrássy út 73–75. szám alatti egykori székháza a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő árverési oldalán (Fotó: e-arveres.mnv.hu)

A tegnap zárult árverésen 7,9 milliárd forintért kínált, egykor patinás irodaépület Budapest legfrekventáltabb, világörökségi helyszínén van, országos és fővárosi műemléki védettséget is élvez. Az Andrássy úti ház 1875–1876-ban épült Rochlitz Gyula tervei szerint, legutóbb 2006-ban újították fel részlegesen, 2008 óta azonban üresen áll. Azóta az épület állapota viharos gyorsasággal romlik. 

Az Andrássy út 73–75. szám alatt található egykori MÁV-székház a Rózsa utca sarkán (Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu)

Az Izabella utca 51. számú épület homlokzata (Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu)

Az árverési hirdetmény drámai képet fest a belső térről: „Az irodák és a vizesblokkok belső képe jellemzően az 1970-es, 1980-as évek anyaghasználatát idézi. A szakipari szerkezetek elavultak, feladatukat csak részben látják el. Különösen a külső nyílászárók, a burkolatok és felületképzések, valamint az épületgépészeti rendszerek és berendezések korszerűtlenek. Az utóbbi évek során, amióta az ingatlan nincs használatban, az állagromlás felgyorsult az épület egyes részein. A részben üres épületben a fűtési- és vízvezeték hibái, valamint az elfagyások miatt ázások keletkeztek. Az épület emellett felülről is több helyen beázott, a csapadékvíz-elvezetés szerkezeteinek hibái - ereszcsatornák sérülései, elmozdulásai miatt. Az épület szigetelése is hiányos, a pincében is komoly nedvesedések nyomai láthatóak. Esőzések alkalmával vízbetörések jelentkeznek, esetenként a szennyvízcsatorna rendszeren keresztül. A födémszerkezeteken és a falakon nagy méretű vakolathiányok vannak. A faanyagú padozatok, hagyományos és szalagparketták több helyen felpúposodtak, tönkrementek. A műszaki állapot változó, az épület egyes részein közepes, illetve gyenge.”

Az épület Rózsa utca felőli sarkán lévő dombormű a Pest és Vác között 1846-ban megnyitott első magyarországi vasútvonalnak állít emléket (Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu)

A jellemzés alapján világos, hogy az épület teljes felújításra szorul, ehhez azonban be kell tartani a szigorú műemlékvédelmi szabályokat:

  • az épület fő beosztását és a történeti padló- és oldalfalburkolatokat meg kell tartani, az értékes belső nyílászárókat – akár áthelyezéssel – meg kell őrizni;
  • restaurált állapotban meg kell őrizni az épület műemléki értékeit, a védetté nyilvánítás alapjául szolgáló kiemelt jelentőségű, reprezentatív területek építészeti elemeit, díszítéseit (dekoratív festésű, márvány- és márványozott borításos falú, díszes kialakítású kapualjak és kapcsolódó folyosószakaszok, négy párizsi készítésű, öntöttvas női kariatida lámpatartóval, az északi kapualjból nyíló háromkarú, díszes öntöttvas rácsú főlépcsőház; az oldal- és hátsó szárnyakban további három- és kétkarú, illetve íves lépcsőházak, különböző díszítésű vasrácsokkal; az I. emeleti dísztermek);
  • az épület kialakult homlokzatát, építészeti tömegkoncepcióját az architektúra és annak részét képező nyílászárók restaurátori szintű felújításával meg kell tartani. 

Az Andrássy út középső részén, az Oktogon és  Kodály körönd között elhelyezkedő épületegyüttes a főváros egyik legszebb helyszínén található, így mielőbbi felújítása a városkép megőrzése szempontjából is kiemelt jelentőségű. 

Nyitókép: Az Andrássy út (Sugárút) 73–75., a Magyar Királyi Államvasutak (MÁV) igazgatóságának épülete 1878-ban (Fotó: Fortepan)

Összesen 1 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
időrendben | fordított időrendben | értékelés szerint


Mi lenne, ha visszaadnák a MÁV-nak?



Hozzászóláshoz lépjen be, vagy regisztráljon!

Felhasználónév:
Jelszó:

Regisztráció | Elfelejtett jelszó