2019. október 1. 10:00

A pesti Kerepesi út elején egy tekintélyes méretű épületben található a Főtaxi központja. Az immár több mint száz éves épület adott helyet a cég jogelődjének, a fővárosi bérfuvarozást 1913-ban elindító Autotaxi Rt.-nek is. Érdemes áttekintenünk a cég történetét, mert ezzel bepillantást kapunk a fővárosi taxitörténet hőskorába, valamint Haltenberger Samunak, a cég alapítójának és vezetőjének a tevékenységét is megismerhetjük.

Írta: Tudós-Takács Ernő

Haltenberger Samu gépészmérnök 1908-ban vette át az aradi MARTA (Magyar Automobil Rt. Arad) autógyár vezetését. A cég az első magyar autógyártásra, kezdetben főleg taxigyártásra szakosodott vállalkozás volt. Haltenberger hozzáértő munkájának köszönhetően az itt előállított termékek minősége nemzetközi rangú volt.

Haltenberger Samu alapította és több mint harminc évig vezette az Autotaxi Részvénytársaságot (Fotó: postamuzeum.hu)

A MARTA 1912-ben beadvánnyal fordult a Székesfőváros vezetéséhez, amelyben kétszáz darab bérautó forgalomba hozatalára kért engedélyt. Az 1913 elején megkapott engedély után június 1-jén állt forgalomba az első huszonöt autójuk.

Ezzel szinte egyszerre a Benz Magyar Automobil és Motorgyár Rt. ötven bérautó működtetésére kapott fővárosi engedélyt. A két cég hamar megegyezett egymással, így 1913 decemberében egyesülésükből megszületett az Autotaxi Budapesti Automobil Közlekedési Rt., amely időben Magyarország és a főváros első, míg Európa hetedik taxitársasága volt.

MARTA típusú bérautóban ülő sofőrök egy taxiállomáson, a kép 1920 körül készült (Fotó: Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Budapest-képarchívum)

Az új cég megalapítója, majd vezérigazgatója Haltenberger Samu lett, központja pedig a Kerepesi út 15. alatti telephelyen működött a kezdetektől fogva.  

A cég életében jelentős fejlődést hozott, hogy 1915-ben megvásárolták Theodor Drost hamburgi mérnök telefondiszpécser-központjának szabadalmát. Így Európában az elsők között Budapesten épült ki az 1920-as években a droszthálózat: a telefonon megrendelt taxikat mindig a legközelebbi taxiállomásról küldték a megrendelőkhöz.


Kerepesi út, a Keleti pályaudvar érkezési oldalánál, háttérben a MÁV irodaházai 1943-ban (Fotó: Fortepan)

A drosztok száma a kezdeti negyvenről hamarosan százra emelkedett. Az autók javítása és karbantartása a Kerepesi úti központban történt: az Autotaxi járművei kifogástalan állapotúak voltak.

Az aradi Marta és a mannheimi Benz autói az 1920-as években eltűntek az utakról, helyüket a mátyásföldi Magyar Általános Gépgyárban (MÁG) gyártott kocsik vették át. 1925-ben a forgalomban lévő összes bérautót világosszürkére festették. Innen ered a cég „Szürketaxi” elnevezése.

MÁG gyártmányú bérkocsi az 1940-es évek elején a Széchenyi fürdő előtt (Fotó: Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Budapest-képarchívum)

Az 1930-as években Fordok és Fiatok megvásárlásával az Autotaxi Rt. tovább bővítette a járműparkját; ekkor már 750 szürketaxi közlekedett a főváros útjain. A cég ekkor már városnéző buszokat és vidéki túrakocsikat is üzemeltetett.

Haltenberger 1922-től rendszeres autószerelő-képzést tartott a cégnél. Itt képezte magát inasként Simándy József is, a későbbi híres operaénekes. Az újítások közé tartozott a futószalagos kocsimosás is: a korábbi negyven perc helyett alig egy perc alatt tisztára mosták az autókat.

Az Andrássy út a Bajcsy-Zsilinszky (Vilmos császár) út felől nézve 1938-ban (Fotó: Fortepan)

A második világháború befejezése új korszakot nyitott az Autotaxi Rt. és Haltenberger életében is. Az államosítás fenyegető veszélye miatt az ekkor már betegeskedő Haltenberger a céget egy állami vállalatnak, a Magyar Országos Gépkocsiüzemi Részvénytársaságnak (MOGÜRT) adta el életjáradék fejében.

A fővárosi idegenforgalomban részt vett bérkocsik az Andrássy úton 1943-ban (Fotó: Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Budapest-képarchívum)

Az életjáradékot viszont már 15 hónap után megszüntették, visszavonták, az államosításra pedig 1948 júniusában sor került. 1951-től az állami cég új néven, Fővárosi Autótaxi (Főtaxi) néven működött és lett ismert. Így elmondható, hogy Haltenberger Samu életműve gyakorlatilag megsemmisült, őt és családját egzisztenciálisan és fizikailag is ellehetetlenítették: az 1950-es évek elején a Toldy Ferenc utcai lakásukból a szabolcsi Kék községbe telepítették ki őket. Haltenberger Samu súlyos betegség után, 1956 áprilisában hunyt el.

 

A Kerepesi út 15. alatt több mint 100 éve áll a Főtaxi és az Autotaxi Rt. székháza (Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu)

2013-ban a székházon is megörökítették a centenáriumi évfordulót (Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu)

Bár évtizedekig igyekeztek elfeledtetni a tevékenységét, 2013-ban, a Főtaxi (és a jogelőd Autotaxi Rt.) fennállásának 100. évfordulóján, a cég Kerepesi úti székházának falán leleplezték Haltenberger emléktábláját, amely méltán örökíti meg az alapító Budapestért tett érdemeit.

Az évfordulón a Főtaxi emléktáblát állított az alapítónak (Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu)

Nyitókép: A droszthálózat hamar elterjedt a fővárosban: telefonos taxiállomás a Köröndön az 1920-as években (Fotó: Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Budapest-képarchívum)


Hozzászóláshoz lépjen be, vagy regisztráljon!

Felhasználónév:
Jelszó:

Regisztráció | Elfelejtett jelszó