2019. május 16. 14:30

A Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa úgy döntött, hogy el kell bontani a Nyugati téri felüljárót. A bontásról szóló hírt Tarlós István főpolgármester jelentette be szerdán a Kossuth Rádióban.

Írta: Domonkos Csaba

A Nyugati téri felüljáró bontásának terve régóta napirenden van. A napokban megszületett a végeredmény: a Főváros Közfejlesztések Tanácsa 2019. május 14-i ülésén úgy döntött, hogy el kell bontani a felüljárót. Erről Tarlós István főpolgármester beszélt a Kossuth Rádiónak adott szerda reggeli interjújában.

„Városképi szempontból rendkívül csúnya” – magyarázta a főpolgármester, hogy miért van szükség a bontásra.

A Nyugati téri monumentális felüljárót 1981. november 10-én adtak át. Létezését az 1960-as, 1970-es évek közlekedés-fejlesztési elképzeléseinek köszönheti, az akkori tervek szerint Budapestet teleépítették volna közúti felüljárókkal, a belváros minden jelentősebb csomópontja kapott volna egyet. A Baross téren és a Nyugati pályaudvarnál el is készült egy-egy hatalmas építmény.

A Nyugati téri felüljáró 2019-ben (Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu)

A Nyugati téri felüljáró a Váci út felőli oldalon 2019-ben (Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu)

A felüljáró építését az észak-déli metró beruházásához kapcsolódva hagyták jóvá. Akkor az volt az alapelv, hogy az autós felszíni közlekedésnek kell előnyt adni. A villamos úgy is megszűnik, hiszen helyette ott a metró, a gyors közlekedést meg nem szabad lámpákkal akadályozni. A legjobb megoldásnak akkor azt tűnt, hogy a fő irányokat elválasszák egymástól, így a Nagykörút felett a Bajcsy-Zsilinszky út forgalmát egy felüljáróval vezessék át a Váci útra.

A felüljáró építése a Nyugati (Marx) téren 1981-ben, a felvétel a részleges visszabontáskor készült (Forrás: Fortepan)

Ettől a csomópont kapacitásának közel két és félszeres növekedését várták és egyúttal a dugók csökkenését is. Vizsgálták azt is, hogy aluljáróban vezessék át a forgalmat, de az majdnem a duplájába került volna, igaz, ahogy az 1974. szeptember 30-i Fővárosi Végrehajtó Bizottsági előterjesztés fogalmaz, a városképet nem bontotta volna meg.

A Nyugati téri – vagy akkori nevén Marx téri – kétszer egysávos, 420 méter hosszú felüljárót 1980-ban kezdték építeni, és 1981. november 10-én adták át a forgalomnak. Közismert az a történet, miszerint az előírt technológiát – a városvezetés sürgetésére – nem tartották be a feszített elemek ragasztásánál, ezért a két oldalról épülő felüljáró közepén volt némi szinteltérés, de ez valójában a híd szerkezetét nem befolyásolta. Az autós felüljáró mellett, ahhoz csatlakozva épült egy gyalogos felüljáró is, amely egyik oldalon a Skála Metró áruház épületéhez kapcsolódott, a másik oldalon, a Nyugati pályaudvar melletti buszvégállomáson egy furcsa tört lépcsőben végződött. Ezt a gyalogjárót 2017 szeptemberében elbontották.

A felüljáró építése a Nyugati (Marx) téren 1981-ben, a felvétel a részleges visszabontáskor készült (Forrás: Fortepan)

De mi a baj a felüljáróval, hogy most el akarják bontani? Műszaki szempontból semmilyen probléma nincs vele – hiszen Magyarországon nagyon odafigyelnek a hidak, felüljárók állapotára –, ráadásul 2015-ben jelentős felújításon esett át. Valójában az változott meg, ahogy ma a közlekedésről, a közlekedés szervezéséről gondolkodnak a szakemberek. Emellett az eltelt közel 40 évben után a városhasználat, a városról való gondolkodás is alapvetően megváltozott.

Ma már Budapesten is egyre több helyen visszaengedik a gyalogosokat a felszínre, sőt növekszik az igény arra, hogy a belváros a gyalogosoké, kerékpárosoké legyen. Mindemellett az is bebizonyosodott, hogy a metró miatt megszüntetett villamosok hiányában ezek az utak élettelen városi autópályákká válnak. A Bajcsy-Zsilinszky út, a Rákóczi út vagy az Üllői út jó példa erre.

A Nyugati téri felüljáró elbontása egyébként az elmúlt években többször is felmerült. Hogy a mostani döntést nem volt egyszerű meghozni, az kiderül Tarlós István említett interjújából is. Elmondása szerint korábban az volt a szakemberek álláspontja, hogy csak abban az esetben lehet „eltüntetni” a felüljárót eltüntetni, ha méregdrágán épül helyette egy közúti aluljáró. Ami azért is nagyon drága lett volna, mert a Nagykörút tele van nagy átmérőjű alapközművekkel, így azok alá kellett volna vinni az alagutat.

A Nyugati, akkor Berlin tér 1930-ban. Sok gyalogos, sok villamos és kevés autó (Forrás: Fortepan) 

Forgalom a Nyugati pályaudvarnál 1976-ban (Forrás: Fortepan) 

A főpolgármester szerint a tervezést végző FŐMTERV a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának legutóbbi ülésén olyan javaslatot terjesztett elő, amely szerint mégis megoldható a szintbeli keresztezés, a felüljáró nélkül, ezt a döntést a közfejlesztési tanács elfogadta. Utalt arra, hogy a megoldás nem lesz egyszerű, hiszen biztosítani kell, hogy a 4-es és a 6-os villamosok a jelenlegi gyakorisággal közlekedjenek, de mint mondta, ez a tervezők szerint megoldható.

A bontásról szóló döntést még a Fővárosi Közgyűlésnek és a kormánynak is jóvá kell hagynia, ám Tarlós István azt mondta az említett interjúban, hogy a közfejlesztési tanácsi döntéseket eddig minden esetben jóváhagyta mindkét testület, így most is erre számít.

Szabálytalan gyalogosok 1984-ben. Nem mentek le az aluljáróba, pedig ott lenne a helyük (Forrás: Fortepan) 

A Magyar Mérnöki Kamara Mérnöki Innovációt Támogató Alapítványa még 2017-ben fiatal mérnököknek írt ki pályázatot, amelyre közlekedésfejlesztési megoldásokkal lehetett pályázni. A második helyezett Dohány Márton a pályázatra egy olyan videót készített (a PestBuda oldalon is látható volt), amelyen a Nyugati tér forgalomszervezése látható a felüljáró nélkül, de a Bajcsy-Zsilinszky úton és a Váci úton visszaállított villamossal.

Ha megvalósul a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának terve, és elbontják a Nyugati téri felüljárót, akkor nem elégségesek az említett intézkedések, hanem a belváros teljes közlekedési hálózatát újra kell építeni.

Nyitókép: A Nyugati tér 1982-ben (Forrás: Fortepan)

Összesen 16 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
időrendben | fordított időrendben | értékelés szerint


KÖSZÖNJÜK!
Ez a város legrondább építménye. Ráadásul állt rajta a kocsisor dugóban. (Mindegy, hogy fent vagy lent állnak az autók..)
Javaslatom:
A Keleti Pályaudvart eltakaró, ronda felüljárót is bontsák el. (A Keletinél az aluljáró addig volt elfogadható amíg teljesen nyitott volt. Ez a hidakkal szabdalt ronda aluljáró szintén helyreállításra vár..)

Válaszok:

Tökkelütött barmok! Hatalmasa dugókat fog okozni a Váci úton de a Körúton is. Nem véletlenül építették meg ezeket a felüljárókat. Már akkor komoly forgalmi dugók voltak. A mai közlekedésszervezők autógyűlölők, szándékosan okozzák a nehézségeket.

Válaszok:

A világon mindenütt kerülik a szintbeli kereszteződéseket. Nálunk elbontják a felüljárót. OKOS!

Válaszok:

Az lenne a legjobb, ha még külön meg is nehezítenék a behajtást a Bajcsy Zsilinszky útra. Elég volt abból, hogy a legrövidebb út a Belvároson át megy Vácról Debrecenbe!


A történelmi belvárosokban kerülik az alul- és felüljárókat. Az ilyeneknek a külső kerületekben, gyorsforgalmi utakon van a helye. Sajnos a 3. metróval gyorsforgalmi út lett a Váci út, Bajcsy Zs. út, Üllői út. Ebből már elég volt. Hasonlókép az sem normális, hogy az Erzsébet híd-Rákóczi út tengely is gyorsforgalmi út lett a 2. metró miatt. (Ide a BAH csomópont hozza fel az M1-M7 autópályákat!


Ronda a felüljáró? Itt az alkalom, hogy Eiffelhez méltóan szépet lehessen építeni - a Szabadság híd stílusában - egy fél méterrel magasabbat, mert a villamos lapos kúszásban csúszik át alatta. A város egyik büszkesége lehet. Miért nem a Fekete üvegházat nevezi csúnyának Tarlós? Az aztán az igazi RONDA, vagy a Kálvin-téri ocsmány üvegpalotát - ezek nem rontják a városképet?
A mostani építészek még hírből sem ismerik az "ornamentika" kifejezést. Minden épületük mélygarázs-oszlop-tálca-üveg. Miért kellett a Váci-úton (és egész Budapesten) irodaházakat engedélyezni ilyen rettenetes számban? Milyen hasznot hajtanak ezek? Sógor, koma, jó barát és egyéb semmi tevőknek fal munkahelyet lehessen létrehozni a táv munka világában.
Tarlós is csúnya. Rontja a városképet, mégsem bontják, mert meg van bomolva.

Válaszok:

Egész délelőtt le volt zárva a Teréz kőrút?
Nagyobbat is hazudott már a Média.


A dugókat kellene inkább megszüntetni. Mire vannak a számítógépek? A nem hozzáértő polgármestereket is megszüntetném, akik olyan magabiztosan mondanak baromságokat!


vannak meg ilyen síkidom ötleteid...?

ennyi erővel a hidakat is el lehetne bontani a Dunáról, mert van alatta metró is már
kedzve a sort az új Erzsébet híddal, nem?

ez inkább arról szól, hogy kell vmi haveri cégnek vmi kreált melóra egy okot keresni és azok potom pár Mrd-ért majd legyakják fél év alatt, addig is jóóóóó nagy dugót csinálva a felvonulásukkal

Válaszok:

" Miért nem a Fekete üvegházat nevezi csúnyának Tarlós? Az aztán az igazi RONDA, vagy a Kálvin-téri ocsmány üvegpalotát - ezek nem rontják a városképet?
A mostani építészek még hírből sem ismerik az "ornamentika" kifejezést. "
-----------------------------------------------------------
A fentiekkel egyetértek. Sőt a Kálvin-téri üvegházon próbálnám ki az új tankokat.
De:
A sajnálatosan ronda üvegházak magántulajdonban vannak, nem lehet lebontani. A ronda felüljárót viszont igen.
Személyeskedni nem kell, és mindezeket nem Tarlós követte el hanem még a "szocializmusban" épültek.

Válaszok:

Sajnos csak téridom ötleteim vannak. Pl. az ilyen trógerek, akiknek csak mások ekézése jut az eszébe térbelileg máshol lakjanak és kommenteljenek.

Válaszok:

"Miért kellett a Váci-úton (és egész Budapesten) irodaházakat engedélyezni ilyen rettenetes számban? Milyen hasznot hajtanak ezek?"
-------------------------------------------------------------
Nos a háborús foghíjak helyén épültek, vagy grundokon. Ez sajnos a mai építészet, illetve a tegnapi. A mostani Fidesz kormány sokat tett. A spenót-szörnyet eltüntették az MTA mellől. A Kossuth téren a METESZ székházat lebontották és az eredeti rekonstrukcióját építik fel. A Palota negyedet rendbe fogják hozni, a Lovardát már újjáépítették. Persze minden pénz kérdése. Az már vitatható, hogy kell-e ennyi iroda, de ezek nem közpénzből épülnek.


Egyet értek. Bocsánat. Lehetne ennyi esze Tarlósnak mint neked. "sarkjan@freemail.hu"


Építő szándékkal írtam, azt , amit írtam. "Ekézni" - megsemmisíteni - sosem volt szándékom. Dugódíjat csak akkor lehet bevezetni, amikor dugók vannak. No az majd "megoldja" a dugót. Tehát a dugó érdekében le kell bontani a felüljárókat. Mocskosul megoldotta a parkolás kérdését a parkoló-fizetős rendszer?
Semmi sem történt. Így lesz a dugódíjjal is. Ezt a (dugódíjat) készíti elő Tarlós. Egészségetekre, aki egyet értetek vele. Álljatok minél többet a Tarlós-dugókban.

Válaszok:

100 méterre lakok ettől.


Kérlekalásan a dugódíj sehol a világon nem oldotta meg a dugókat. A forgalomcsillapítás azért jó, mert akkor elkerülik az autók a Belvárost. Persze csak akkor, ha el tudják kerülni.
Vegyünk egy példát. A Rákóczi útról a 2. metró után levették a villamost, az autóforgalom duplájára nőtt. Nos valamilyen agyalágyult ötlettel a BAH csomóponttal, stb. kialakítottak egy kelet-nyugati folyosót. Történelmi hiba volt. A Bajcsy Zsilinszky útról is ostoba húzás volt levenni a villamost, és a Deák tér helyett járhatnának ma is a Nyugatiig. A Váci úti villamosok is hiányoznak, de a Váci út már nem Belváros.



Hozzászóláshoz lépjen be, vagy regisztráljon!

Felhasználónév:
Jelszó:

Regisztráció | Elfelejtett jelszó